Роман Рись ― birdwatcher (у перекладі з англійського ― спостерігач за птахами). Фото Романа неодноразово публікувалися на сторінках ЗМІ, тому що в об’єктив його фотоапарата не раз потрапляли рідкісні птахи. Більшість своїх кращих кадрів він зняв у Павлоградському районі. Роман ― військовий, який має незвичайне хобі. Він годинами може чекати «в засідці» на цікавого, але полохливого птаха. Своїми фото бьордочер не просто показує світу різноманіття птахів і тварин нашого степу, але і надає розголосу дуже важливій проблемі ― птахи зникають разом із середовищем, в якому живуть. Розорані поля, заборонені хімікати, війна, бездіяльність влади у питаннях захисту диких птахів ― все це призводить до того,  що деякі види зустрічаються все рідше і поступово зникають взагалі.

Як вдається відзняти цікаві кадри, та до яких птахів  фотограф вже прив’язався? Про це журналіст step.dp.ua розпитала Романа у цьому інтерв’ю.

Пане Романе, розкажіть про себе – де народилися, працювали/працюєте чи служите?

Народився я на Зміївщині, в  Харківській області, в селі Лиман. В одному з найкрасивіших місць нашої країни. Де озера мов люстерця виблискують небесною блакиттю, очерет сягає висоти понад два метри і створює непролазні хащі на кшталт кавказьких туранів, а старі велетенські сосни Гомільшанських лісів зачаровують своєю величиною красою, тягнуться смужками лісу по лівому березі Сіверського Дінця аж до степів Донечини, але  праворуч старого Дінця, велетенський Змієвий вал в противагу соснам вкритий здебільшого сто, а може тисячолітніми дубами,  спрямовує неслухняне русло річки на Схід. Чому не слухняне? Бо воно в’ється по луках чудернацькими вензелями, періодично викидуючи ліворуч єрики ― вузенькі цівки витоків, які, розвиваючись десь в луках або лісах, створюють мальовничі болота.

Колись до часів індустріалізації тут траплялись сезонні повені і Дінець заливав усе це водою, перетворивши на одне велетенське озеро. Але коли вода сходила, луки вкривалися велетенським різнотрав’ям, в якому трава сягала по груди дорослому чолов’язі. Цей край добре описав у своїй гуморесці «Лебідь» Остап Вишня.

Так вийшло, що з дитинства мене захоплювала військова справа. Звісно, не муштра і не режим. Цього в радянських фільмах того часу не показували, а мені подобалось озброєння, особливо, як воно створене і принцип його дії, техніка. Так мої дитячі мрії перетворилися на юнацькі бажання, які були врешті рештами реалізовані, і зараз я вже 27 років служу Батьківщині.

З чого почалося ваше захоплення фотографією?

Захоплюватись фото я розпочав з юнацтва. Звісно, мешкаючи в такому неймовірному регіоні, дуже хотілося зберегти всю красу, яка оточувала: озера, ліс, птахів, тварин. Тому вмовив маму придбати мені фотоапарат «ФЕД-5В» з всілякою атрибутикою для фотодруку. Це був мій перший нетривалий досвід фотографування. Нетривалий тому, що камера виявилась досить складною для початківця, оптика для репортажної зйомки. Фото чорно-білі. Але я назавжди запам’ятав перше враження від магії, коли опускаєш чистий білий папірець фотопаперу у ванночку з реактивом і поступово з’являється мить. Це просто чудо, ти фактично зупиняєш час і зберігаєш мить, матеріалізуєш її.

Що вас надихнуло почати спостерігати за природою?  Чи пам’ятаєте своє перше фото?

Саме любов до рідного краю, його природи мене і надихнула зберегти побачене на все життя. На жаль, більшість сюжетів так і залишилась в спогадах.  Більшості озер вже немає, а з ними і рослин і тварин. Дінець уже не такий чистий та прозорий.

Перше моє фото (принаймні яке мені запам’яталося і яке я особисто зробив) ― це був дідусів собака в його дворі. Запам’яталось це фото саме тому, що я його зробив особисто. Раніше це був дуже складний процес: починаючи з налаштувань камери, бо ти не бачиш реального результату в реальному часі, як це зараз можливо на цифрових камерах. Далі ― проявлення фотоплівки, друк фото.

Яка ваша улюблена локація для спостережень? 

Улюбленої локації для мене не існує але, звісно, мені комфортніше бути на одинці з природою. Я дуже люблю степ і луки, які вже майже знищені жадібними аграріями, і, як приклад, це розорювання солончакових луків на Булахівському лимані. Ліс, з його столітніми дубами, як, наприклад, в Кочережках, а також озера та болота.

Нижче ― фото саме з Булахівського лиману, до того, як він був розораний, та Булахівського лісу та Самарських розливів біля Тернівки.

На що знімаєте?

Я знімаю на майже професійну камеру — Sony A7R mk V, і маю для цього парк досить дорогої оптики. Звісно, така фототехніка в мене була не відразу, приходилось економити та роками збирати кошти. Але як то кажуть, «чоловік без захоплення ― алкоголік».

Інші оптичні засоби не використовую, оскільки це зайва вага в дорозі, чи поході, а по друге ― достатньо камери з оптикою, щоб спостерігати.

Іноді використовую міцний штатив, а нещодавно змайстрував сам штатива так званий Groundpod, для зйомки з рівня землі.

Чи є якась місія, ідея у вашої діяльності? Можливо, це збереження рідкісних видів, привернення уваги до них екоактивістів? Як спостереження за птахами допомагає в їх збереженні? 

Своїм захопленням, окрім власного задоволення я б хотів привернути увагу громадськості, а особливо молоді, до проблем збереження довкілля та біорізноманіття. Ви навіть не уявляєте, як стрімко ми втрачаємо види тварин, птахів, рослин навколо нас. Наприклад, до середини 1980-х років на Павлоградщині було безліч ховрахів, і навіть тушканчики  зустрічались, а зараз ви вже не побачите жодного. Вони фактично зникли по всій Україні. А чи не звернули ви увагу наскільки зменшилась кількість горобців, граків? Все це наслідки знищення людиною середовища існування тварин та використання хімікатів заборонених в цивільних країнах, безконтрольного використання водних ресурсів.

Само по собі спостереження ніяк не впливає на збереження популяції птахів чи видів. Але фіксація певних видів і звітування науковцям дуже допомагає у їх вивченні та вжитті надалі заходів щодо збереження рідкісних видів.

Також візуалізація проблеми краще впливає на психіку людини, а ніж слова чи текст. Наприклад в мене була колись думка (а може її й вдасться колись реалізувати), розмістити в місті  банери, де, наприклад на одній його половині фото з квітучими луками Булахівського лиману у 2015 році, а на іншій половині — рілля на місці цього луку у 2021-му. І найприкріше, що зробили не кац*пи, а місцеві недолугі «фермери». Недолугі, тому що там луки які затоплювались і ґрунти настільки солончакові, що навіть при радянській владі не розорювались.

Який найрідкісніший птах, якого ви бачили? Чи є у вас улюблений вид птахів? Чому саме цей?

Минулого року я зафіксував перший випадок гніздування качки-гоголя в Україні, в Павлоградському районі. Інформацію з фотопідтвердженням я надіслав орнітологам, і ми разом написали статтю в науковий часопис «Беркут».

Самиця гоголя з виводком

Якогось конкретного улюбленого птаха в мене не має. Але найприємніші відчуття отримуєш від вдалого фото будь-якого рідкісного птаха в природних умовах. Люблю знімати орлів, круків ―  дуже обережні і розумні птахи. І це дуже заводить. Уявіть, коли ти сидиш у засідці, або лежиш у скрадку годинами, майже цілий день (і не факт, що на траві, це може бути й в воді, і в багнюці, і на морозі), і потім з’являється птах, якого ти очікував, на відстані 2 м, позує декілька секунд, розуміє, що ти поруч і різко злітає, але ти за ці секунди встигаєш зробити один шедевральний кадр. Тоді емоції й відчуття повністю компенсують всі зусилля і незручності. А буває, що птах тебе не помічає і ходить поруч (як це було в цьому році з молодим чорним лелекою), і це теж напрягає, адже ти чекаєш на вдалий ракурс, позу. Потім, в ході обробки фотоматеріалу і редагування файлів зображень, отримуєш чергову хвилю позитивних емоцій, коли милуєшся готовою роботою. А бувало й таке, що думаєш, що фото вдалось, але при обробці на моніторі бачиш, що зображення не різке, звісно, це розчарування, але і чергова мотивація добитися кращого результату іншого разу.

Фото скрадків, умов, в яких приходиться знімати

Взагалі-то правильніше було б сказати, що завжди є бажаним гарний, ексклюзивний сюжет, навіть із звичайними птахами, яких ви бачите щодня. Наприклад, бійка сорок, їхня динаміка, цікаві пози, заморожені фотокамерою рухи.

Хоча, мабуть, все-таки є улюблений птах ― це родина чорних шулік. За понад 4 роки спостережень та підготовчих заходів, щоб зробити якісні кадри цих птахів, я дуже багато про них дізнався і неймовірно цікаво спостерігати за їхньою поведінкою. Цей рік був досить вдалим на зйомку цих птахів. І зараз я розумію, що дуже до них прив’язався.

З найрідкісніших птахів кого мені вдалося відзняти це, мабуть, три цікавих види це: скопа, коровайка та чорний лелека.

Коровайка
Чорний лелека (молода особина)
Скопа

Ще можна зазначити сову болотяну, також останнім часом рідкісна на Дніпропетровщині.

Козулі
Яструб великий (молода самиця)

Які основні загрози існують для птахів у нашому регіоні? 

Загрози для птахів та й взагалі усього біорізноманіття в Павлоградському районі такі ж, як і по всій  країні. Це знищення середовища існування через безконтрольну господарчу діяльність людини (незаконні оранки, вирубки, забудови в тому числі й на територіях заповідного фонду, неконтрольоване використання водних ресурсів); бездіяльність природоохоронних органів, відсутність їх підтримки з боку держави; безкарність за вчинення злочинів проти довкілля.

Розкажіть, які фото ще хотілося б зробити у майбутньому?

Доки триває війна, важко щось планувати, та й, як то кажуть, не на часі. Але психологічну реабілітацію теж треба проходити, і захоплення в цьому теж допомагає.

Дуже ще багато, хочеться відзняти видів. Основні та найбільш бажані  з них, це беркут, дрохва (яка вже не трапляється в нашій країні), пугач, сірий журавель, орел-могильник. З тварин: вовк, борсук тощо.

Фото з архіву Романа Рись

Стаття створена у рамках проєкту «Демократична інтеграція, стійкість, та залучення» (Ukraine-DARE), який втілює Democracy Reporting International (DRI) за фінансової підтримки Федерального Міністерства закордонних справ Німеччини. Думки та погляди, виражені під час заходу (або наведені в публікації), не обов’язково відображають позицію Федерального Міністерства закордонних справ Німеччини.

Share.
Leave A Reply