step.dp.ua

TikTok ― розвага чи впливове джерело інформації?

«Вчора бачив у «Тіктоці»…»,  «А ти натрапляв в «ТікТоці» на таке відео, де один військовий каже…?», «Одна блогерка з «ТікТоку»… А ви вже поммітили, як все більше ваших знайомих розмовляють про TikTok, як про джерело інформації? Хоча ще кілька років тому ми сприймали цю соцмережу як таку, що дає нам корисні поради про сад і город, смішні і танцювальні відео. А вже зараз саме у TikTok російська федерація проводить свої інформаційні спецоперації.

*TikTok  — китайський соцмедійний застосунок для створення та поширення відеофайлів та онлайн-трансляцій. Сервіс у вересні 2016 році запустила китайська компанія ByteDance. Це найпопулярніша платформа для коротких відео в Азії, яка поширилася на інші частини світу. Застосунок дозволяє користувачам створювати музичні, танцювальні, комедійні та інші відео тривалістю до 10 хвилин, але зазвичай до 15 секунд. Кількість користувачів програми сягнула 1 млрд, пише Financial Times із посиланням на дані дослідницької компанії Sensor Tower.

TikTok: розважальна платформа чи джерело новин?

Не дивлячись на те, що заявлена місія TikTok – надихати користувачів на творчість та приносити радість, ця мережа стала для нашої та сусідніх країн одним із інструментів в інформаційній війні. 

Те, що TikTok вже давно перестав бути соціальною мережею лише з розважальним контентом, зокрема підтверджується нещодавніми оновленнями. Так, на початку 2024 року у TikTok ввели обмеження на розповсюдження контенту з акаунтів російських та китайських пропагандистів. Ця міра була прийнята через побоювання, що інформаційні відео матимуть вагомий вплив на користувачів під час президентських виборів в різних країнах. 

Обмеження мають свій сенс, адже TikTok став ідеальною платформою для завуальованого розповсюдження фейків, діпфейків та дезінформації.

«Як і будь-яка соціальна мережа, Тік Ток має свої переваги та недоліки. Він має значну популярність серед молоді, а особливо серед підлітків, які не завжди здатні об’єктивно та критично оцінювати інформацію, яку споживають. До того ж, розважальний формат соцмережі передбачає легкість сприйняття. Саме по вищезазначеним причинам у Tik Tok  досить легко поширити пропагандистську та неправдиву інформацію за досить короткий час серед широкого кола людей», — прокоментувала виданню «СТЕП» Наталія Прудка, експертка з кризових комунікацій.

Головна небезпека Tik Tok для користувачів є в тому, що вони не сприймають платформу як повноцінне джерело новин, але підсвідомо та випадково споживають фейки, що пропонується їм в рекомендаціях. 

«До того ж, відстежити першоджерело інформації в ТікТоку майже неможливо – на заміну щойно заблокованому каналу одразу ж з’являється новий, з тією ж інформацією», — додає експертка.

Як РФ використовує TikTok задля розповсюдження дезінформації

Державний пропагандистський апарат Росії використовує Tik Tok в якості потужного інструменту розповсюдження як офіційних повідомлень Кремля, так і дезінформації та ІПСО. 

У 2024 році Інститут Брукінгса провів розслідування, яке показало, що акаунти, пов’язані з РФ, почали частіше публікувати контент у Tik Tok, X та Telegram. 46 російських державних акаунтів активно використовували Tik Tok, три з них публікували понад 10 відео на добу.  Кількість державних російських акаунтів у Tik Tok  менше за кількість каналів в Telegram, але заглиблюваність аудиторії вище саме на китайській платформі: 44 з 50 найбільш активних акаунтів належать саме Tik Tok. Публікації на китайській платформі дають приблизно 3,5 мільйонів залучень.

Лише 5% контенту Tik Tok було пов’язано з політикою, але охоплення тут були набагато вище, ніж інших двох соціальних мережах. Це видно за кількість лайків, репостів, коментарів та переглядів.  У 2022 році публікації акаунтів, пов’язаних з державою, залучали три мільйони залучень на день, що було обумовлено 14 днями масштабної залученості, пов’язаними із вторгненням в Україну. У 2023 році це число подвоїлося і становило близько шести мільйонів на день. А в 2024 році залучення знову зросло більш ніж удвічі і склало 13 мільйонів на день. 

«У той час як X і Facebook зазнали серйозного контролю за посилення російського державного контенту навколо вторгнення, контент TikTok не зазнав такої ж критики, незважаючи на цей явний сплеск», — коментують рекордний зріст охоплень автори дослідження. 

Російські акаунти активно поширювали нарізки інтерв’ю Такера Карлсона із президентом РФ Володимиром Путіним. На відео, яке публікували російські користувачі, Карлсон захоплювався красою Москви, а також висловлювався щодо помилок президента США Джо Байдена. Слова та фрагменти, які висвітлювали російські акаунти, були вирвані з контексту всього інтерв’ю.

Одним із прикладів російського ІПСО в TikTok є відео з «українськими» військовими. Росіяни створюють фейкові акаунти, беруть реальні відео з фронту, але супроводжують їх своїми власними коментарями. Це одна із найбільших типових маніпуляцій, що направлена на деморалізацію українського суспільства. 

Одним із таких фейкових акаунтів був @patric55,  в якому росіяни опублікували відео, де «українські військові спалюють Коран»:

На відео невідома особа розпалює багаття для спалення священної книги мусульман. На руці в неї шеврон бійця ЗСУ, але не пришитий, як належить, а просто покладений зверху на рукав.

Також підставне відео видає мова: за кадром хтось питає ламаною українською: «Ви не можете розпалити костор?», вживаючи слово, якого немає ні в літературній українській, ні в жодному діалекті, ні в «суржику». На Коран кажуть «чурб*нська книга», а, як відомо, саме так його лайливо називають росіяни.

Ще одним яскравим прикладом російського ІПСО є Tik Tok-тренд «Я ухилянт». Чоловіки публікують відео, на яких вони гуляють вулицями закордонних міст, відпочивають на пляжах під пальмами, розважаються в нічних клубах та просувають думку про те, як чудово бути ухилянтом.

Експерти Центру протидії дезінформації помітили цей тренд перед початком голосування за законопроєкт про мобілізацію. Мета даної російської операції була спрямована саме на зрив мобілізації, що привело б до нестачі резервів в українському війську. 

Зовсім свіжий тренд, який просуває росія — заохочення громадян України до виїзду за кордон. Маніпулюючи відключеннями світла та іншими проблемами в контексті війни у коротких відео українців заохочують виїжджати з країни.

«Варто зауважити, що у всіх «незручностях» звинувачують українську владу, а не рф, яка веде терористичну війну проти нашої держави і знищує енергетику. Таким чином ворог намагається здійснити розкол всередині суспільства», ― зазначають у Центрі протидії дезінформації.

«Дослідження показують, що майже 19,4% результатів пошуку на TikTok містять фейкову або таку інформацію яка вводить в оману користувачів. Це включає також і політичні маніпуляції, що можуть мати значний вплив на громадську думку та політичні процеси в інших країнах», — розказав «СТЕПу» Юрій Пінчук, партнер адвокатського об’єднання InvestmentLawyerGroup (ILG). 

Фейк vs правда: які відрізняти реальні новини від дезінформації?

Дослідження 2024 року Reuters Institute, проведеного у 47 країнах світу, показує, що Tik Tok та X є лідерами серед соціальних мереж, в яких важко відрізнити фейк від реальної новини. 27% респондентів сказали, що не відрізняють дезінформацію від правдивої новини на китайській платформі.

Користувачам потрібно вчитися відокремлювати фейки та дезінформацію. Для цього, перш за все, необхідно виховувати критичне мислення та дотримуватися простих правил, а саме:

  1. Перевіряти інформацію в декількох джерелах.
  2. Знати «білий список» медіа та фактечекінгові організації та користуватися їхніми даними.
  3. Не розповсюджувати інформацію, в якій ви не впевнені на сто відсотків та яку не перевірили заздалегідь.
  4. Знати головні ознаки фейкових новин: багато знаків оклику та питання, великі літери («ШОК!», «ТЕРМІНОВО!», «УВАГА!!!»), слова, що викликають тривогу та переживання. Все це є емоційними гачками, на які частіше за все потрапляють користувачі.

«Завжди піддавайте сумнівам інформацію від брата, тітки, дружини офіцера, таксиста, який підвозив військового, і «той розповів». Ні в якому разі не поширюйте неправдиву інформацію, адже для когось саме вам є авторитетним джерелом. Людина, повіривши вам, стане жертвою обману. Стежте за новинами Центру протидії дезінформації, у регіонах звертайтеся до обласних військових адміністрацій — це допоможе не потрапити на гачок ворожої пропаганди», — радить читачам «СТЕПу» Іван Сличко, керівник департаменту медіаграмотності Центру протидії дезінформації.

Платформа, як і інші великі соціальні медіа-платформи (YouTube, X, Meta) і сама використовує деякі інструменти для фільтрації інформації. Ще в 2022 році компанія-власник Tik Tok почала маркувати акаунти державних ЗМІ (відповідна позначка є, наприклад, на сторінці RT, глобальної телевізійної мережі РФ, та People’s Daily, офіційної газети Комуністичної партії Китаю). Тепер, якщо відео з цих акаунтів «намагаються донести інформацію про події в світі до людей за межами своєї країни», вони не рекомендуються в загальній стрічці користувачам. 

Заборона TikTok: чи можливе повне обмеження користування платформою

Американська розвідка називає потенційну загрозу формування суспільної думки через платформу найбільшою проблемою TikTok.

Декілька країн світу вже виступили з бажанням заборонити TikTok на своїх територіях. Так, 24 квітня 2024 року президент США Джо Байден підписав законопроект, який забороняє TikTok в США, якщо власник платформи ByteDance, не продасть її на території Штатів протягом 270 днів. Після цього власники TikTok звинуватили американську владу в тому, що вони порушують свободу слова понад 170 мільйонів американців, які є користувачами TikTok. Країни досі не дійшли згоди щодо використання соціальної мережі. 

30 квітня голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн також повідомила, що ЄС може заборонити Tik Tok, адже ця платформа є «небезпечною». Вона також нагадала, що Єврокомісія була «найпершою установою у світі, яка заборонила TikTok на своїх корпоративних телефонах».

В Україні поки що немає подібних законопроектів, тож найкращий «запобіжник» для кожного користувача Інтернету ― це мати свою думку, критичне мислення та дотримуватися інформаційної гігієни.

Exit mobile version